Intelektualna ometenost
Šta je intelektualna ometenost?
Intelektualna ometenost ili poremećaj intelektualnog razvoja je neurorazvojni poremećaj sa početkom u razvojnom periodu, koji karakteriše prisustvo deficita u intelektualnom i adaptivnom funkcionisanju (koncpetualne, socijalne i praktične adaptivne veštine).
Kriterijumi za postavljanje dijagnoze intelektualne ometenosti
Da bi se postavila dijagnoza intelektualne ometenosti, sledeća tri kriterijuma moraju biti ispunjena (APA, 2013) :
Kriterijum A nalaže da je neophodno da se putem kliničke procene i procene inteligencije standardizovanim testom, utvrdi postojanje deficita intelektualnih veština. To su rezonovanje, rešavanje problema, planiranje, apstraktno mišljenje, akademsko učenje, učenje iz iskustva i sl.
Pod kriterijumom B je definisano da deficit u adaptivnom funkcionisanju ima za posledicu nemogućnost osobe da zadovolji razvojne i sociokulturne standarde u pogledu lične nezavisnosti i socijalne odgovornosti. U slučaju izostanka kontinuirane podrške, adaptivni deficiti ograničavaju funkcionisanje osobe u jednoj ili više aktivnosti dnevnog života. Na primer u komunikaciji, socijalnoj participaciji i nezavisnom življenju, u različitim sredinama kao što su kuća, škola, posao i zajednica. Ovaj kriterijum se u stvari odnosi na to koliko određena osoba uspeva da bude nezavisna u svakodnevnom funkcionisanju i socijalno odgovorna, u poređenju sa osobama iz njene zajednice sličnog kalendarskog uzrasta.
Kriterijum C precizira da je nephodno da se intelektualni i adaptivni deficiti jave tokom razvojnog perioda. Uzrast na kojem se će se znaci intelektualne ometenosti ispoljiti zavise od uzroka i težine moždane disfunkcije. U slučajevima težih oblika intelektualne ometenosti (umerena, teška i duboka), znaci zaostajanja govorno-jezičkog, motoričkog i socijalnog razvoja su vidljivi tokom prve dve godine života. Nasuprot tome, znaci lake intelektualne ometenosti ne moraju biti uočljivi sve do polaska u školu. Na ovom uzrastu dete počinje da se suočava sa poteškoćama sa učenjem čitanja, pisanja, računanja i drugog gradiva (APA, 2013).
Kako se određuje težina intelektualne ometenosti?
Težina intelektualne ometenosti se određuje u odnosu na adaptivno funkcionisanje svake pojedinačne osobe. Prema DSM-5 klasifikacionom sistemu Američke asocijacije psihijatara (American Psychiatry Association, APA, 2013), intelektualna ometenost može biti laka, umerena, teška i duboka. Za svaki od nivoa težine intelektualne ometenosti, APA je definisala određene specifičnosti razvoja u oblasti konceptualnih, socijalnih i praktičnih adaptivnih veština, koje su prikazane u Tabeli 1.
Šta su konceptualne, socijalne i praktične adaptivne veštine?
Šta se podrazumeva pod konceptualnim, socijalnim i praktičnim adaptivnim veštinama? Konceptualne veštine podrazumevaju pamćenje, produkciju i razumevanje govora, čitanje, pisanje, matematičko rezonovanje, sticanje praktičnih znanja, rešavanje problema, rasuđivanje u novim situacijama, i sl. Socijalne veštine se odnose na veštine poput razumevanja tuđih emocija, osećanja i iskustava; zatim na empatiju, veštine interpersonalne komunikacije i sklapanja prijateljskih veza, socijalno rasuđivanje i sl. Praktične veštine uključuju veštine koje se odnose na brigu o sebi (npr. oblačenje, hranjenje, održavanje lične higijene i sl.); zatim, na odgovorno ponašanje na poslu, korišćenje novca, rekreaciju, upravljanje sopstvenim ponašanjem i sl. (APA, 2013).
Koji su uzroci nastanka intelektualne ometenosti?
Veliki broj činilaca je povezan sa većim rizikom za nastanak intelektualne ometenosti. Činioci koji svojim štetnim delovanjem u periodu začeća i intrauterinog razvoja mogu dovesti do nastanka intelektualne ometenosti su genetički i hromozomski poremećaji, urođene greške metabolizma, malformacije mozga, bolesti majke (uključujući i bolesti placente), upotreba alkohola, droga, i drugih štetnih supstanci. Stanja poput krvarenja u mozgu i hipoksije (manjak kiseonika u ćelijama i tkivima) mogu dovesti do oštećenja funkcionisanja mozga novorođenčeta. Na taj način mogu doprineti nastanku intelektualne ometenosti. U kasnijem periodu života, nepovoljan uticaj na razvoj mozga mogu imati traumatske povrede mozga, ishemija mozga i hipoksija, infekcije, demijelinizacioni poremećaji, infantilni spazmi, intoksikacija (npr. olovom, živom), toksični metabolički sindrom i teška i dugotrajna socijalna deprivacija. Sva ova stanja mogu prouzrokovati nastanak intelektualne ometenosti (APA, 2013).
Intelektualna ometenost i pridruženi poremećaji
Osobe sa intelektualnom ometenošću mogu imati pridružene poremećaje poput deficita pažnje i poremećaja hiperaktivnosti, autizma, depresije, anksioznosti itd. Mogu biti sklone i samopovređujućem, agresivnom i destruktivnom ponašanju (APA, 2013).
Adaptivne veštine mogu biti značajno unapređene ukoliko se dete uključi u progam rane i kontinuirane intervencije (APA, 2013).
Tabela 1 – Karakteristike osoba sa različitim oblicima intelektualne ometenosti
Veštine | Laka IO | Umerena IO | Teška IO | Duboka IO |
Konceptualne | U predškolskom periodu, razlike u konceptualnim veštinama, u odnosu na vršnjake tipičnog razvoja, ne moraju biti očigledne. Sa polaskom u školu, javljaju se poteškoće sa učenjem čitanja, pisanja, računanja, i poteškoće sa razumevanjem koncepta vremena i novca. Prisutne su poteškoće sa apstraktnim mišljenjem, planiranjem, rešavanjem problema, kognitivnom fleksibilnošću, radnom memorijom i funkcionalnom upotrebom veština poput čitanja, korišćenja novca i sl. | Značajno lošije u odnosu na vršnjake. Jezik i preakademske veštine (npr. sortiranje, uparivanje, razumevanje odnosa između uzroka i posledice i sl.) se razvijaju sporo. Na školskom uzrastu, deca sporo napreduju u pogledu čitanja, pisanja, matematike i razumevanja vremena i novca. Akademske veštine odraslih osoba su obično na osnovnom nivou; neophodna je podrška tokom upotrebe akademskih veština na poslu, i u ličnom životu. Neophodna je stalna podrška na dnevnom nivou, za obavljanje svakodnevnih konceptualnih zadataka. | Razvoj konceptualnih veština je ograničen. Prisutno je slabo razumevanje pisanog govora ili koncepata koji uključuju brojeve, količinu, vreme i novac. Zahtevaju ekstenzivnu podršku pri rešavanja problema. | Konceptualne veštine češće uključuju fizički svet, nego simboličke procese. Osoba može da koristi objekte u skladu sa njihovom svrhom kada su u pitanju briga o sebi, posao i rekreacija. Određene vizuoprostorne veštine, kao što su uparivanje i sortiranje, zasnovane na fizičkim karakteristikama, mogu vremenom da budu stečene. Međutim, pridruženi motorički i senzorni poremećaji ometaju funkcionalnu upotrebu objekata. |
Socijalne | Nezrele socijalne interakcije. Jezikom dominiraju konkretni pojmovi, uz slabu upotrebu apstraktnih pojmova. Jezik je nezreliji, kao i komunikacija i konverzacija. Komunikacija i konverzacija se zasnivaju na upotrebi konkretnih pojmova. Poteškoće sa regulacijom emocija i ponašanja na način koji je prikladan kalendarskom uzrastu. Razumevanje rizika u socijalnim situacijama je ograničeno. Socijalno rasuđivanje je nezrelije u odnosu na kalendarski uzrast. | Značajno zaostajanje u razvoju komunikacionog i socijalnog ponašanja. Značajno manje složen govor, u odnosu na vršnjake. Postoji kapacitet za ostvarivanje prijateljskih veza, a u odraslom periodu i romantičnih veza. Slaba interpretacija socijalnih signala. Socijalno rasuđivanje i sposobnost odlučivanja su ograničeni. Neophodna je značajna socijalna i komunikaciona podrška u radnom okruženju, kako bi uspešno funkcionisali. | Ekspresivni govor je prilično ograničen u smislu vokabulara i gramatike. Govor može da se zasniva na pojedinačnim rečima ili frazama, i moze biti potpomognut augmentativnim sredstvima. Govor i komunikacija su fokusirani na tekuće, svakodne situacije. Jezik se više koristi za socijalnu komunikaciju, nego za objašnjavanje. Razumeju jednostavan govor i gestovnu komunikaciju. Veze sa članovima porodice i poznatim osobama, predstavljaju izvor zadovoljstva. | Razumevanje govorne i gestovne simboličke komunikacije je veoma ograničeno. Moguće je razumevanje nekih jednostavnih uputstava i gestova. Ispoljavanje želja i emocija je uglavnom putem neverbalne, nesimboličke komunikacije. Osobe uživaju u društvu članova porodice i poznatih osoba, i iniciraju i reaguju na socijalne interakcije putem gestova i emocionalnih signala. Pridruženi senzorni i fizički poremećaji sprečavaju učešće u socijalnim aktivnostima. |
Praktične | Sposobnost brige o sebi (npr. oblačenje, hranjenje, lična higijena) može biti u skladu sa uzrastom. Iziskuju podršku tokom složenih dnevnih zadataka. U odraslom dobu, potrebna je podrška tokom kupovine, prevoza, rukovanja novcem, organizacije kućnih poslova, brige o deci, pripremi hrane, bankarskih usluga, donošenja odluka o svom zdravlju, i odluka koje su u vezi sa pravom. Potrebna im je podška tokom odgajanja dece. | U odraslom dobu, moguća je nezavisnost u zadovoljenju ličnih potreba (hranjenje, oblačenje i održavanje higijene) i obavljanju kućnih poslova, uz prethodno, dugotrajno podučavanje. Mogu biti nezavisne na poslovima koji ne zahtevaju složene konceptualne i komunikacione veštine, ali je neophodna značajna podrška kolega i drugih osoba, kako bi se snašli sa socijalnim očekivanjima, složenošću posla, rukovanju novcem i drugim odgovornostima. | Iziskuju podršku tokom svakodnevnih aktivnosti (hranjenje, oblačenje, kupanje i obavljanje fizioloških potreba). Iziskuju nadgledanje sve vreme. Nisu u stanju da odgovorno rasuđuju u pogledu svog i tuđeg blagostanja. U odraslom dobu, zahtevaju stalnu podršku i pomoć pri obavljanju kućnih zadataka, poslova i rekreacije. Sticanje veština u svim oblastima zahteva dugotrajno podučavanje i stalnu podršku. | Osobe su zavisne od drugih u svim oblastima brige o sebi, zdravlju i bezbednosti, iako mogu biti u stanju da učestvuju u ovim aktivnostima. Osobe bez teških fizičkih oštećenja mogu da pomažu u nekim kućnim poslovima. Mogu da učestvuju u nekim radnim akivnostima, uz visok nivo stalne podrške, i u nekim rekreacionim aktivnostima (slušanje muzike, šetnja, plivanje i sl.). |
Literatura:
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.